Duże zmiany na rynku ładowania pojazdów elektrycznych
7 grudnia 2021 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa z jednej strony implementuje unijne dyrektywy wprowadzając wiele nowych przepisów i instrumentów prawnych mających służyć rozwojowi rynku elektromobilności w Polsce, a z drugiej przewiduje nowe obowiązki i ograniczenia, które mogą wpłynąć niekorzystnie na rozwój sektora. Co konkretnie się zmieni? Czy zmiany mogą mieć realny wpływ na rozwój rynku pojazdów elektrycznych?
Kanały dla kabli elektrycznych na potrzeby instalacji punktu ładowania samochodów elektrycznych w nowych budynkach
Przepisy nowelizacji ustawy o elektromobilności z dnia 2 grudnia 2021 r. wprowadzają istotne zmiany w zakresie projektowania i budowy nowych budynków mieszkalnych. Deweloperzy będą bowiem zobowiązani do zapewniania właścicielom lokali możliwości instalacji ładowarki przy ich miejscach postojowych poprzez wykonanie specjalnych kanałów na przewody zasilające. Budynki mieszkalne, z którymi związanych jest więcej niż 10 miejsc postojowych, będą projektowane i budowane, zapewniając zainstalowanie kanałów na przewody i kable elektryczne na wszystkich stanowiskach postojowych, umożliwiających zainstalowanie punktów ładowania na każdym stanowisku, jeżeli znajdują się one wewnątrz budynku lub przylegają do niego.
Nie inaczej będzie w przypadku budynków niemieszkalnych. Będą one bowiem projektowane i budowane w sposób zapewniający zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania oraz kanałów na przewody i kable elektryczne umożliwiających zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania na pięć stanowisk postojowych, jeżeli stanowiska te znajdują się wewnątrz budynku lub przylegają do niego i jest z nim związanych więcej niż 10 stanowisk postojowych.
Powyższe wymagania będą miały także zastosowanie w sytuacji poddania budynków przebudowie albo remontom. Przepisy te znajdą zastosowanie, jeżeli koszt wykonywanych prac wyniesie więcej niż 25% wartości budynku, nie wliczając wartości gruntu, na którym usytuowane są budynek i parking, oraz gdy koszty instalacji punktów ładowania i infrastruktury kanałowej nie przekroczą 7% całkowitego kosztu przebudowy albo remontu.
Nowe przepisy ułatwią instalację prywatnej ładowarki w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych
Nowelizacja ustawy o elektromobilności ułatwi właścicielom lokali lub osobom posiadającym do nich inny tytuł prawny (np. najemcom) instalację punktu ładowania przy miejscach parkingowych przypisanych do tych lokali. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba samodzielnych lokali mieszkalnych jest większa niż trzy, punkt ładowania będzie instalowany i eksploatowany po uzyskaniu zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni albo zarządcy nieruchomości, wydawanej na wniosek osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu w tym budynku i stanowisko postojowe do wyłącznego użytku.
Udzielenie zgody na instalację ładowarki uzależnione będzie od pozytywnej ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, sporządzonej przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych do projektowania bez ograniczeń. Jeżeli z ekspertyzy będzie wynikać, że instalacja punktu ładowania nie jest możliwa, zgoda zostanie odmówiona. Natomiast jeżeli z ekspertyzy wyniknie, że instalacja ładowarki do samochodu elektrycznego jest możliwa jedynie po zmianie umowy o przyłączenie budynku do sieci elektroenergetycznej lub wykonaniu nowej lub przebudowie istniejącej instalacji elektrycznej, zgoda na instalację i eksploatację punktu ładowania może zostać udzielona wyłącznie, jeżeli wnioskodawca zobowiąże się pokryć wszelkie koszty tych czynności.
Do tej pory wyrażenie zgody na wykonanie niezbędnej infrastruktury elektrycznej i instalację prywatnej stacji ładowania stanowiło czynność przekraczają zwykły zarząd, co wymagało dodatkowo powzięcia przez właścicieli lokali uchwały wyrażającej zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielenia zarządowi pełnomocnictwa. Nowe przepisy rozwiązują ten problem stanowiąc, że w przypadku wspólnoty mieszkaniowej wydanie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW stanowi czynność zwykłego zarządu.
Strefy czystego transportu w każdej gminie
Istotnej zmianie uległy także przepisy ustawy o elektromobilności w zakresie tworzenia stref czystego transportu, czyli miejsc, do których zakazany jest wjazd pojazdów innych niż zeroemisyjne, tj. pojazdów napędzanych energią elektryczną, wodorem lub gazem ziemnym. Prawo do ich tworzenia nie dotyczy już wyłącznie gmin powyżej 100 000 mieszkańców. Teraz uprawnienie do ustanowienia takich stref przysługiwać będzie każdej gminie.
Nowelizacja rozszerza także katalog przypadków, w których zakaz wjazdu do stref czystego transportu pojazdów konwencjonalnych nie obowiązuje, stanowiąc przy tym, że rada gminy, w uchwale ustanawiającej strefę czystego transportu, może ustanowić dodatkowe wyłączenia podmiotowe i przedmiotowe od zakazu wjazdu do tej strefy. Rada gminy będzie mogła także dopuścić wjazd do strefy czystego transportu innych pojazdów, w godzinach od 9 do 17 w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia ustanowienia strefy czystego transportu, pod warunkiem uiszczenia opłaty. Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie będzie mogła przekroczyć 2,50 zł za godzinę w przypadku opłaty jednorazowej albo 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc.
Ostatnie wpisy
Kontakt
Telefon:
+48 507 690 737
Mail:
kontakt@audytev.pl
Duże zmiany na rynku ładowania pojazdów elektrycznych
7 grudnia 2021 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa z jednej strony implementuje unijne dyrektywy wprowadzając wiele nowych przepisów i instrumentów prawnych mających służyć rozwojowi rynku elektromobilności w Polsce, a z drugiej przewiduje nowe obowiązki i ograniczenia, które mogą wpłynąć niekorzystnie na rozwój sektora. Co konkretnie się zmieni? Czy zmiany mogą mieć realny wpływ na rozwój rynku pojazdów elektrycznych?
Kanały dla kabli elektrycznych na potrzeby instalacji punktu ładowania samochodów elektrycznych w nowych budynkach
Przepisy nowelizacji ustawy o elektromobilności z dnia 2 grudnia 2021 r. wprowadzają istotne zmiany w zakresie projektowania i budowy nowych budynków mieszkalnych. Deweloperzy będą bowiem zobowiązani do zapewniania właścicielom lokali możliwości instalacji ładowarki przy ich miejscach postojowych poprzez wykonanie specjalnych kanałów na przewody zasilające. Budynki mieszkalne, z którymi związanych jest więcej niż 10 miejsc postojowych, będą projektowane i budowane, zapewniając zainstalowanie kanałów na przewody i kable elektryczne na wszystkich stanowiskach postojowych, umożliwiających zainstalowanie punktów ładowania na każdym stanowisku, jeżeli znajdują się one wewnątrz budynku lub przylegają do niego.
Nie inaczej będzie w przypadku budynków niemieszkalnych. Będą one bowiem projektowane i budowane w sposób zapewniający zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania oraz kanałów na przewody i kable elektryczne umożliwiających zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania na pięć stanowisk postojowych, jeżeli stanowiska te znajdują się wewnątrz budynku lub przylegają do niego i jest z nim związanych więcej niż 10 stanowisk postojowych.
Powyższe wymagania będą miały także zastosowanie w sytuacji poddania budynków przebudowie albo remontom. Przepisy te znajdą zastosowanie, jeżeli koszt wykonywanych prac wyniesie więcej niż 25% wartości budynku, nie wliczając wartości gruntu, na którym usytuowane są budynek i parking, oraz gdy koszty instalacji punktów ładowania i infrastruktury kanałowej nie przekroczą 7% całkowitego kosztu przebudowy albo remontu.
Nowe przepisy ułatwią instalację prywatnej ładowarki w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych
Nowelizacja ustawy o elektromobilności ułatwi właścicielom lokali lub osobom posiadającym do nich inny tytuł prawny (np. najemcom) instalację punktu ładowania przy miejscach parkingowych przypisanych do tych lokali. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba samodzielnych lokali mieszkalnych jest większa niż trzy, punkt ładowania będzie instalowany i eksploatowany po uzyskaniu zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni albo zarządcy nieruchomości, wydawanej na wniosek osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu w tym budynku i stanowisko postojowe do wyłącznego użytku.
Udzielenie zgody na instalację ładowarki uzależnione będzie od pozytywnej ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, sporządzonej przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych do projektowania bez ograniczeń. Jeżeli z ekspertyzy będzie wynikać, że instalacja punktu ładowania nie jest możliwa, zgoda zostanie odmówiona. Natomiast jeżeli z ekspertyzy wyniknie, że instalacja ładowarki do samochodu elektrycznego jest możliwa jedynie po zmianie umowy o przyłączenie budynku do sieci elektroenergetycznej lub wykonaniu nowej lub przebudowie istniejącej instalacji elektrycznej, zgoda na instalację i eksploatację punktu ładowania może zostać udzielona wyłącznie, jeżeli wnioskodawca zobowiąże się pokryć wszelkie koszty tych czynności.
Do tej pory wyrażenie zgody na wykonanie niezbędnej infrastruktury elektrycznej i instalację prywatnej stacji ładowania stanowiło czynność przekraczają zwykły zarząd, co wymagało dodatkowo powzięcia przez właścicieli lokali uchwały wyrażającej zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielenia zarządowi pełnomocnictwa. Nowe przepisy rozwiązują ten problem stanowiąc, że w przypadku wspólnoty mieszkaniowej wydanie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW stanowi czynność zwykłego zarządu.
Strefy czystego transportu w każdej gminie
Istotnej zmianie uległy także przepisy ustawy o elektromobilności w zakresie tworzenia stref czystego transportu, czyli miejsc, do których zakazany jest wjazd pojazdów innych niż zeroemisyjne, tj. pojazdów napędzanych energią elektryczną, wodorem lub gazem ziemnym. Prawo do ich tworzenia nie dotyczy już wyłącznie gmin powyżej 100 000 mieszkańców. Teraz uprawnienie do ustanowienia takich stref przysługiwać będzie każdej gminie.
Nowelizacja rozszerza także katalog przypadków, w których zakaz wjazdu do stref czystego transportu pojazdów konwencjonalnych nie obowiązuje, stanowiąc przy tym, że rada gminy, w uchwale ustanawiającej strefę czystego transportu, może ustanowić dodatkowe wyłączenia podmiotowe i przedmiotowe od zakazu wjazdu do tej strefy. Rada gminy będzie mogła także dopuścić wjazd do strefy czystego transportu innych pojazdów, w godzinach od 9 do 17 w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia ustanowienia strefy czystego transportu, pod warunkiem uiszczenia opłaty. Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie będzie mogła przekroczyć 2,50 zł za godzinę w przypadku opłaty jednorazowej albo 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc.