• kontakt@audytev.pl
  • +48 780 180 928
Baner-Blog
Baner-Blog-Mobile

Nowe przepisy ułatwią montaż ładowarek w budynkach mieszkalnych

Podpisana w dniu 7 grudnia 2021 r. przez Prezydenta RP nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza duże zmiany w zakresie instalacji prywatnych ładowarek do samochodów elektrycznych na terenie budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Zobacz jak w efektywny sposób możesz doprowadzić do instalacji Twojej prywatnej ładowarki EV w osiedlowym garażu!

Instalacja prywatnej ładowarki do samochodów elektrycznych w budynkach mieszkalnych będzie łatwiejsza

Dotychczasowe problemy związane z instalacją w budynkach mieszkalnych ładowarki do samochodów elektrycznych przy prywatnym miejscu postojowym w skuteczny sposób zniechęcały do zakupu pojazdu elektrycznego. Brak odpowiedniej procedury, która umożliwiłaby mieszkańcom skuteczne przeprowadzenie procesu inwestycyjnego spowodował ograniczenie rozwoju elektromobilności w miastach. Do najważniejszych problemów zaliczały się m. in. trudności związane z pozyskaniem zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni albo zarządcy nieruchomości na instalację ładowarki EV.

Przyczyn tego stanu było dużo. Nie do końca bowiem wiadomym było jak w efektywny sposób przeprowadzić audyt instalacji elektrycznej budynku, aby stwierdzić że nadaje się ona do podłączenia ładowarki o większej mocy niż tą, którą mamy w gniazdu, ani kto miał zapłacić za koszt sporządzenia takiej analizy. Co więcej, ingerowanie w instalację elektryczną na częściach wspólnych danego obiektu stanowiło jak do tej pory czynność przekraczającą zakres zwykłych czynności, co z kolei rodziło kolejne problemy związane z koniecznością powzięcia przez właścicieli lokali uchwały wyrażającej zgodę na dokonanie danej czynności oraz udzielającej zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów.

Powyższe problemy w obliczu rosnącego zainteresowania ludności miejskiej zmianą środka transportu z konwencjonalnego na elektryczny sprawiły, że zdecydowano się wprowadzić mechanizmy prawne, którą pomogą ułatwić instalację ładowarki przy prywatnych miejscach postojowych w budynkach mieszkalnych. Panaceum na wskazane problemy ma stanowić ostatnia nowelizacja ustawy o elektromobilności.

Nowe przepisy stanowią, że w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba samodzielnych lokali mieszkalnych jest większa niż trzy, punkt ładowania instaluje się i eksploatuje po uzyskaniu zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością, wydawanej na wniosek osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu w tym budynku i stanowisko postojowe do wyłącznego użytku. Od tej pory także wyrażenie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW stanowić będzie czynność zwykłego zarządu. Oznacza to, że zarząd wspólnoty lub zarządca nieruchomości będzie mógł wyrazić zgodę na instalację ładowarki o mocy poniżej 11 kW samodzielnie, bez konieczności uzyskania zgody właścicieli lokali.

Zgoda zarządu wspólnoty lub zarządcy nieruchomości na instalację i eksploatację ładowarki w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych

Zgoda na instalację i eksploatację prywatnej ładowarki EV będzie udzielana na wniosek zainteresowanego mieszkańca. Do wniosku należy dołączyć:

1) oświadczenie o zobowiązaniu się wnioskodawcy do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją punktu ładowania, w tym kosztów zakupu i montażu tego punktu;

2) oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu;

3) zgodę właściciela lokalu na instalację punktu ładowania – w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem lokalu;

4) zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków – w przypadku nieruchomości będącej zabytkiem nieruchomym.

W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, zarząd wspólnoty lub spółdzielni albo zarządca nieruchomości zleci sporządzenie ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania i niezwłocznie po jej otrzymaniu udostępnia ją wnioskodawcy. Jeżeli wnioski złożyło kilku wnioskodawców, można sporządzić jedną ekspertyzę dotyczącą wszystkich lub wybranych punktów ładowania objętych tymi wnioskami.

Wniosek rozpatrywany jest w terminie 30 dni od dnia otrzymania ekspertyzy, a w przypadku gdy jej sporządzenie nie jest wymagane – w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli ekspertyza wykaże, że nie ma przeciwskazań do instalacji punktu ładowania oraz wnioskodawca zobowiąże się do pokrycia kosztów związanych z jego instalacją, można rozpocząć prace montażowe. Po ich wykonaniu, operator systemu dystrybucyjnego zainstaluje układ pomiarowo rozliczeniowy, w celu opomiarowania energii elektrycznej pobieranej przez ten punkt ładowania, po uprzednim zawarciu umowy z zakładem energetycznym.

Ekspertyza dopuszczalności instalacji punktów ładowania

Być może zastanawiasz się jakie czynności będą składać na ekspertyzę dopuszczalności instalacji punktów ładowania? Jej przedmiotem jest ocena instalacji elektrycznej w obrębie budynku oraz stanowisk postojowych znajdujących się wewnątrz tego budynku lub do niego przylegających pod względem dopuszczalności przyłączenia do tej instalacji punktu ładowania objętego wnioskiem oraz zasad bezpieczeństwa związanych z jego używaniem. Ekspertyza określa w szczególności:

1) moc przyłączeniową budynku, która może zostać wykorzystana na potrzeby funkcjonowania punktu ładowania;

2) punkty w instalacji elektrycznej, w których przyłączenie punktu ładowania jest dopuszczalne, oraz parametry tego punktu, w tym maksymalną moc punktu ładowania, który może być przyłączony do instalacji elektrycznej;

3) rozwiązania budowlane oraz techniczno-instalacyjne, jakie powinny być przyjęte przy instalacji punktu ładowania, w tym wymagania dotyczące wyrobów zastosowanych do instalacji tego punktu;

4) warunki niezbędne do bezpiecznej eksploatacji punktu ładowania;

5) wymagania, jakie powinny być spełnione w zakresie bezpieczeństwa pożarowego w związku z zainstalowaniem punktu ładowania.

Ekspertyzę sporządza osoba posiadająca uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych do projektowania bez ograniczeń. Koszt jej sporządzenia ponosi wnioskodawca.

Warto nadmienić, że sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane w przypadku budynków, w których została zaprojektowana i wykonana instalacja elektryczna przeznaczona do zasilania punktów ładowania. W takim przypadku przy instalacji punktu ładowania uwzględnia się przyjęte rozwiązania dotyczące instalacji elektrycznej, w szczególności jej parametry techniczne oraz zastosowane środki zabezpieczeń.

W przypadku braku obowiązku sporządzenia ekspertyzy oraz gdy wszelkie koszty związane z instalacją punktu ładowania, w tym koszt jego zakupu i montażu, zostaną pokryte przez wnioskodawcę, może on przystąpić do instalacji i eksploatacji tego punktu po bezskutecznym upływie terminu na rozpatrzenie wniosku.

Zespół audytev.pl sporządzi dla Ciebie ekspertyzę dopuszczalności instalacji punktów ładowania

Mieszkasz w budynku wielorodzinnym? Planujesz zakup pojazdu elektrycznego, ale obawiasz się, że nie będziesz miał możliwości instalacji ładowarki przy Twoim miejscu postojowym? Wystąp do zarządu wspólnoty lub spółdzielni albo zarządcy nieruchomości z wnioskiem o wyrażenie zgody na instalację i eksploatację ładowarki do samochodu elektrycznego. Jesteśmy zespołem ekspertów z branży ładowania pojazdów elektrycznych. Przeprowadzimy szczegółowy audyt oraz przygotujemy dla Ciebie ekspertyzę dopuszczalności instalacji punktów ładowania na terenie budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Skontaktuj się z nami, a wyjaśnimy Ci od czego zacząć.

Ostatnie wpisy

Kontakt

Telefon:

+48 507 690 737

Mail:

kontakt@audytev.pl

Nowe przepisy ułatwią montaż ładowarek w budynkach mieszkalnych

Podpisana w dniu 7 grudnia 2021 r. przez Prezydenta RP nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza duże zmiany w zakresie instalacji prywatnych ładowarek do samochodów elektrycznych na terenie budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Zobacz jak w efektywny sposób możesz doprowadzić do instalacji Twojej prywatnej ładowarki EV w osiedlowym garażu!

Instalacja prywatnej ładowarki do samochodów elektrycznych w budynkach mieszkalnych będzie łatwiejsza

Dotychczasowe problemy związane z instalacją w budynkach mieszkalnych ładowarki do samochodów elektrycznych przy prywatnym miejscu postojowym w skuteczny sposób zniechęcały do zakupu pojazdu elektrycznego. Brak odpowiedniej procedury, która umożliwiłaby mieszkańcom skuteczne przeprowadzenie procesu inwestycyjnego spowodował ograniczenie rozwoju elektromobilności w miastach. Do najważniejszych problemów zaliczały się m. in. trudności związane z pozyskaniem zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni albo zarządcy nieruchomości na instalację ładowarki EV.

Przyczyn tego stanu było dużo. Nie do końca bowiem wiadomym było jak w efektywny sposób przeprowadzić audyt instalacji elektrycznej budynku, aby stwierdzić że nadaje się ona do podłączenia ładowarki o większej mocy niż tą, którą mamy w gniazdu, ani kto miał zapłacić za koszt sporządzenia takiej analizy. Co więcej, ingerowanie w instalację elektryczną na częściach wspólnych danego obiektu stanowiło jak do tej pory czynność przekraczającą zakres zwykłych czynności, co z kolei rodziło kolejne problemy związane z koniecznością powzięcia przez właścicieli lokali uchwały wyrażającej zgodę na dokonanie danej czynności oraz udzielającej zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów.

Powyższe problemy w obliczu rosnącego zainteresowania ludności miejskiej zmianą środka transportu z konwencjonalnego na elektryczny sprawiły, że zdecydowano się wprowadzić mechanizmy prawne, którą pomogą ułatwić instalację ładowarki przy prywatnych miejscach postojowych w budynkach mieszkalnych. Panaceum na wskazane problemy ma stanowić ostatnia nowelizacja ustawy o elektromobilności.

Nowe przepisy stanowią, że w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba samodzielnych lokali mieszkalnych jest większa niż trzy, punkt ładowania instaluje się i eksploatuje po uzyskaniu zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością, wydawanej na wniosek osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu w tym budynku i stanowisko postojowe do wyłącznego użytku. Od tej pory także wyrażenie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW stanowić będzie czynność zwykłego zarządu. Oznacza to, że zarząd wspólnoty lub zarządca nieruchomości będzie mógł wyrazić zgodę na instalację ładowarki o mocy poniżej 11 kW samodzielnie, bez konieczności uzyskania zgody właścicieli lokali.

Zgoda zarządu wspólnoty lub zarządcy nieruchomości na instalację i eksploatację ładowarki w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych

Zgoda na instalację i eksploatację prywatnej ładowarki EV będzie udzielana na wniosek zainteresowanego mieszkańca. Do wniosku należy dołączyć:

1) oświadczenie o zobowiązaniu się wnioskodawcy do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją punktu ładowania, w tym kosztów zakupu i montażu tego punktu;

2) oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu;

3) zgodę właściciela lokalu na instalację punktu ładowania – w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem lokalu;

4) zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków – w przypadku nieruchomości będącej zabytkiem nieruchomym.

W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, zarząd wspólnoty lub spółdzielni albo zarządca nieruchomości zleci sporządzenie ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania i niezwłocznie po jej otrzymaniu udostępnia ją wnioskodawcy. Jeżeli wnioski złożyło kilku wnioskodawców, można sporządzić jedną ekspertyzę dotyczącą wszystkich lub wybranych punktów ładowania objętych tymi wnioskami.

Wniosek rozpatrywany jest w terminie 30 dni od dnia otrzymania ekspertyzy, a w przypadku gdy jej sporządzenie nie jest wymagane – w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli ekspertyza wykaże, że nie ma przeciwskazań do instalacji punktu ładowania oraz wnioskodawca zobowiąże się do pokrycia kosztów związanych z jego instalacją, można rozpocząć prace montażowe. Po ich wykonaniu, operator systemu dystrybucyjnego zainstaluje układ pomiarowo rozliczeniowy, w celu opomiarowania energii elektrycznej pobieranej przez ten punkt ładowania, po uprzednim zawarciu umowy z zakładem energetycznym.

Ekspertyza dopuszczalności instalacji punktów ładowania

Być może zastanawiasz się jakie czynności będą składać na ekspertyzę dopuszczalności instalacji punktów ładowania? Jej przedmiotem jest ocena instalacji elektrycznej w obrębie budynku oraz stanowisk postojowych znajdujących się wewnątrz tego budynku lub do niego przylegających pod względem dopuszczalności przyłączenia do tej instalacji punktu ładowania objętego wnioskiem oraz zasad bezpieczeństwa związanych z jego używaniem. Ekspertyza określa w szczególności:

1) moc przyłączeniową budynku, która może zostać wykorzystana na potrzeby funkcjonowania punktu ładowania;

2) punkty w instalacji elektrycznej, w których przyłączenie punktu ładowania jest dopuszczalne, oraz parametry tego punktu, w tym maksymalną moc punktu ładowania, który może być przyłączony do instalacji elektrycznej;

3) rozwiązania budowlane oraz techniczno-instalacyjne, jakie powinny być przyjęte przy instalacji punktu ładowania, w tym wymagania dotyczące wyrobów zastosowanych do instalacji tego punktu;

4) warunki niezbędne do bezpiecznej eksploatacji punktu ładowania;

5) wymagania, jakie powinny być spełnione w zakresie bezpieczeństwa pożarowego w związku z zainstalowaniem punktu ładowania.

Ekspertyzę sporządza osoba posiadająca uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych do projektowania bez ograniczeń. Koszt jej sporządzenia ponosi wnioskodawca.

Warto nadmienić, że sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane w przypadku budynków, w których została zaprojektowana i wykonana instalacja elektryczna przeznaczona do zasilania punktów ładowania. W takim przypadku przy instalacji punktu ładowania uwzględnia się przyjęte rozwiązania dotyczące instalacji elektrycznej, w szczególności jej parametry techniczne oraz zastosowane środki zabezpieczeń.

W przypadku braku obowiązku sporządzenia ekspertyzy oraz gdy wszelkie koszty związane z instalacją punktu ładowania, w tym koszt jego zakupu i montażu, zostaną pokryte przez wnioskodawcę, może on przystąpić do instalacji i eksploatacji tego punktu po bezskutecznym upływie terminu na rozpatrzenie wniosku.

Zespół audytev.pl sporządzi dla Ciebie ekspertyzę dopuszczalności instalacji punktów ładowania

Mieszkasz w budynku wielorodzinnym? Planujesz zakup pojazdu elektrycznego, ale obawiasz się, że nie będziesz miał możliwości instalacji ładowarki przy Twoim miejscu postojowym? Wystąp do zarządu wspólnoty lub spółdzielni albo zarządcy nieruchomości z wnioskiem o wyrażenie zgody na instalację i eksploatację ładowarki do samochodu elektrycznego. Jesteśmy zespołem ekspertów z branży ładowania pojazdów elektrycznych. Przeprowadzimy szczegółowy audyt oraz przygotujemy dla Ciebie ekspertyzę dopuszczalności instalacji punktów ładowania na terenie budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Skontaktuj się z nami, a wyjaśnimy Ci od czego zacząć.

AUDYTEV.PL

Planujesz zakup stacji ładowania? Zacznij od wykonania kompletnego audytu

AUDYTEV.PL

Planujesz zakup stacji ładowania? Zacznij od wykonania kompletnego audytu